Vond een leuk oud mailtje, uit 2001
(some names have been changed to protect the innocent) :
Beste R.,
(Cc naar M. en J.)Vanmiddag heb ik met een aantal mensen van de ochtendcrew
poffertjes gegeten. We hebben eigenlijk vooral werkoverleg
gepleegd, zeg maar, je weet hoe dat gaat
Wegens drukte alom was er geen tijd meer om een lijst
op te stellen, zoals je had gevraagd toen je rond 10 uur belde.
Daarom schrijf ik je even om het 1 en ander samen te vatten.Je moet me geloven dat wij echt totaal niet de bedoeling hebben
jou persoonlijk aan te vallen, maar als jij daar ‘s ochtends
aan zou komen en (onverwacht!) een compleet veranderde studio
zou aantreffen, dan zou jij ook echt onrustig beginnen.
Ik was er al om 5:30 en dat was maar goed ook!
We hebben een vrij zware start gehad, omdat er
ten eerste een tekort was bij de redactie, waardoor er
relatief weinig materiaal was, waardoor wij onder extra
druk moesten improviseren, en zo snel mogelijk columns
en ingezonden bijdragen voor de uitzending moesten
opnemen. Dat werkte echter niet. Na lang zoeken en in
het stof kruipen, ontdekte ik dat PC-geluid niet op MD aankwam
omdat de verkeerde soundcard stond ingesteld als default,
dit hersteld, redactie blij, iedereen blij. Ongeveer zelfde verhaal
de andere kant op (opnemen van Carlo op PC voor website).Andere relevante problemen die vanmorgen speelden;
– Kwaliteit van Carlo MD was door redactie afgekeurd, hij
belde zelf op en we hebben hem vanochtend opnieuw opgenomen.
– Marjan en Ron konden de verkeersinfo en andere zaken
nauwelijks lezen op een (nieuw) klein scherm. Ik heb z.s.m.
bij hun de monitoren verwisseld, Marjan en Ron dolblij!!!
– Zelfde bij ons: Wij konden de PC-radio niet goed uitlezen
van die hoogte, je moet namelijk in het huidige format
de insteltijd berekenen n.a.v. de commercial-lengtes e.d.,
en dus is het beter dat beide schermen zo dicht mogelijk
voor je neus en in je gezichtsveld zitten. De rode tijd
(de harde afteltijd) is 1 van de belangrijkste read-outs
om de uitzending vloeiend mee te laten verlopen.
Ik heb daarom zo snel mogelijk ook daar 2 monitoren verwisseld.
– Redactie wist niet dat er geen live codec items gedaan
konden worden. Wij hebben bekeken of we dat konden oplossen,
omdat wij (logisch) dachten dat jullie daar gewoon niet meer
aan toe waren gekomen. Wij ontdekten dat dit niet mogelijk was,
vanwege missende kabel.
– Aftelklok tijd intoetsen werkte niet (PC zei “peeeeeep”
bij elke toets die we indrukten), paniek! Ik heb de PC
z.s.m. een hard reset gegeven, probleem was verholpen.
– Microfoon beurs was verwisseld. (geel was rood geworden)
Omdat routine in dit geval echt fouten kon en zou veroorzaken
heb ik deze na een tijd omgeruild. De macht der gewoonte
hoeft niet in te houden dat er fouten gemaakt worden.
Dit type fouten moet je vermijden, en die zijn m.i. ook onnodig;
De weinige zekerheden die je hebt met de live-uitzending,
die moet je cherishen. Dat geldt voor iedereen
bij de presentatie, techniek en redactie.
– Ik ben nu al ruim 3 jaar gewend dat de timer-numpad rechts zit,
vergeet niet dat die numpad voor ons bepalend is voor het blokje
wat er komen gaat. Ik sta bij veel presentatoren bekend als degene
die het snelst een nieuwe countdowntijd geeft. Ik doe dat meestal
om ook zelf te zien en te focussen in welk blokje we komen te zitten,
liefst alvast *in* de commercialbreak. Nu kon dat dus niet meer,
de klok zit zelfs ook aan de linker kant, met als gevolg dat
zowel Jaap als ik het overzicht voor een groot deel kwijt waren.
Resultaat: hier en daar vergissingen wat betreft de positie
binnenin het 20-minuten blok.
– De studioprinter is aan zijn einde. Zo ongeveer 1 op de 4
draaiboeken loopt vast omdat er een vel wegslipt in het papiervak.
Dit is een stress-bron van onnavolgbare orde, en het bovenstaande
in beschouwing nemend is dat niet iets waar je op zit te wachten.
Ik heb hier al voor gewaarschuwd. O.a. bij B. Ik geef deze
printer nog hooguit 3 weken, dan is ‘ie echt dood.
Voeg hierbij nog het befaamde spooling probleem
en je hebt paniek bij de draaiboeker.Wel waren Jaap en ik verguld over de aanwezigheid van SoundForge
op de PC links. Daar kunnen alle technici goed mee werken,
hier heb ik ook de Carlo column mee opgenomen en op de site gezet.
(luister maar, je hoort het verschil met de Audiotool opnames!)
Over de legaliteit van deze copie hebben we het nog wel.Goed, ik hoop dat je dus begrijpt dat het geen issue hoeft te zijn
dat ik monitoren heb verwisseld. Het is nu eenmaal prettiger werken
als er zaken zijn waar je op kunt vertrouwen bij de uitzending.
Ook kun je rustig iets meer vertrouwen hebben in wat wij zelf doen
in die studio, immers: Wij zitten daar veel meer dan jij,
als je ons vantevoren had gevraagd wat er handiger was
en wat niet, dan hadden we waarschijnlijk in koor gezegd
wat ik hierboven ongeveer heb opgenoemd.Probeer nieuwe dingen, maar behoud het goede, zo luid een bekende wijsheid.
Niemand heeft bezwaren tegen verbeteringen, met elke kleine verbetering
zijn wij allemaal blij, maar het is niet slim om meteen *alles*
ineens te veranderen. Wij begrepen niet waarom alles in 1 stap
leek te zijn gebeurd. Het lijkt ons handiger als het in
meer stappen zou plaatsvinden, zodat iedereen kan wennen
aan de wijzigingen als gevolg van de komst van newsboss.Let wel: De complicaties die ik boven noem
hebben helemaal *niets* te maken met newsboss,
laat dat duidelijk zijn.Groetend,
Jules
Maar wat hebben we gelachen op die Vondelstraat! Ongelooflijk, wat een zootje was dat. Het is dáár dat ik geleerd heb dat orde en organisatie eigenlijk gewoon niet mogelijk zijn bij de mensheid. Het is en blijft een non-stop gevecht tegen de enorme kracht van universele chaos.
Vond u dit (voorheen interne) bericht leuk om te lezen? Dan moet u beslist ook lachen om de Circus Cam legende.
Erg leuk om te lezen. Zal die tijd niet snel vergeten. De rat in de keuken. Om 03.30 uur Cruesli met vanillevla. Ik ben tijdens de nachtdienst zelfs een keer in slaap gevallen. Het was heel kort, maar ik schrok me dood. En voor alle oud-collega’s die hier nog wel eens langssurfen. Een lieve groet voor jullie allemaal!